“Boodschappen worden volgend jaar tot wel tien procent duurder”. Kopte het AD van 9 juni. Maatregelen van de overheid zijn de oorzaak. ‘Influencing’? Door de supermarkt koepel? Stel dat die gelijk heeft. Omdat de Straat van Hormuz nog effe gesloten blijft. Ondanks de ‘deal‘ van die Blonde Kuif.
Geen prettig nieuws voor wie nu al elk dubbeltje moet omdraaien. Maar inflatie heeft soms een onverwacht neveneffect. Ze dwingt ons opnieuw na te denken over wat we eigenlijk nodig hebben.
Een probleem voor velen
Inflatie kan voor veel mensen een groot probleem zijn. Zeker voor diegenen die maandelijks net boven de “streep” eindigen.
Niet voor hen die regelmatig een sterrenrestaurant bezoeken. Die niet terugschrikken voor een veel-gangen menu met kleine hapjes en een paar glazen ‘grand cru’ wijn. Na afloop pinnen voor vierhonderd euro pp. Nou scheelt het als je de kosten kan boeken als zakenlunch. Een slok op een borrel.
Minder, minder, minder kosten
Als je niet zo bent, hoe houd je dan je uitgaven boven de streep? Als dat kan, door te consuminderen. Dat kan meer dan je misschien denkt. En het heeft, eerlijk gezegd, ook (klimaat)voordelen.
Een citaat uit een column van mij uit 2022.
“Inflatie komt zo gezien als geroepen. De tering naar de nering zetten. We moeten ons gaan afvragen: wat zijn primaire levensbehoeften, wat niet? Zo vroeg Peter de Waard zich onlangs in de Volkskrant (14 juli) af: Is vakantie een primaire levensbehoefte? Wat kan een tandje minder? Moeten we blijven denken dat meer ook beter is? Wat is genoeg? Is welvaart het synoniem voor welzijn, voor welbevinden?” Inflatie, ‘t klinkt als een zegen.
Andere gewoontes aanleren
Verander gewoontes. Hoe? Ga minder met vakantie. Rijd minder (hard). Wen weer eens aan het OV. Zet de thermostaat een paar graden lager. Te koud? Een warme trui helpt. Koop minder overbodige spullen, die ongebruikt in de kast hangen. Jarenlang. ‘Webshop’ minder. Gooi minder eten weg. De THT datum is niet heilig.
En vooral ga niet meer naar McDonald’s en laat ook geen maaltijden meer bezorgen. Adieu Thuisbezorgd, Uber Eats, Deliveroo of Uitgekookt. Ook geen box meer van Hello Fresh. Nee, ga zelf naar de winkel. Loop langs de schappen en doe een gezonde mix in je mandje.
Zelf koken verrijkt je leven
Ga daarna zelf koken. Denk je daarvoor geen tijd te hebben?
Bedenk dan dat het geen verspilde tijd is. Je doet eens wat anders dan de hele dag achter dat scherm zitten. Of aan een vergadertafel, met je gedachten elders. Half luisterend naar argumenten die je al tig maal gehoord hebt.
Nee, koken aan het aanrecht maakt je hoofd leeg. Je leert de keuken kennen. Je ‘ont-stresst’. Je verzet je zinnen. Je bent eindelijk weer eens zinvol bezig. Kan je niet koken? Onzin. Er zijn oneindig veel kookboeken en kookcursussen. Je nieuwe vaardigheid verrijkt je leven.
Een recept om mee te beginnen
Om je op weg te helpen hierbij een voorbeeld om te beginnen. Vraag aan ChatGPT een recept. Ik heb de vraag (prompt) gesteld “Kan je me een eenvoudig recept geven voor het maken van bami goreng met tagliatelli?”. Ik had toevallig tagliatelli in huis.
Binnen één minuut stond het recept op m’n scherm. Dat kan je hier bekijken.
Ik maakte de bami goreng voor twee dagen. Dat scheelt werk en kosten.
Een lunch voor twee personen, met een glas ‘verdejo’ en een nul procentje. Dessert, een banana split en een noten coup. Bij elkaar 17,43 euro. Vergelijk dat met ‘t zelfde menu dat wij een week eerder in een restaurant aten. Samen voor 51,15 euro. Leuke ambiance dat wel, maar tel uit je winst.
Houd je gewoonte vast
Inflatie in de klauwen houden kan dus. Door te consuminderen. Onder andere door minder uit eten te gaan en meer zelf te koken. Je doet en leert weer eens wat anders. En als je boven de streep blijft? Koop dan van je winst een boek. Plof op de bank en ga lekker lezen. Verrijkt je leven.
En blijf dat vooral doen als Hormuz weer open is en de inflatie zakt. Goede gewoontes verdienen geen recessie.
Edwin Kisman
Voor de liefhebbers hierbij nog een paar “Kookstrips”. Visuele recepten.







Helemaal mee eens.
Brandstofprijzen omhoog? Ga minder rijden. Prijzen in de supermarkten te hoog? Koop wat minder luxe producten.
De luxe en keuzemogelijkheden die de klant geboden wordt is waanzinnig luxe.
Als ik je column lees wil ik snel weer komen lunchen. Als ok, hier wel. Pensioen is leuk en opa zijn is nog leuker! Ik geef rondleidingen op RDM, we kunnen wel een keer met Frank op RDM afspreken, bijzondere plek waar een hoop gebeurd!